SPVI / II is the second instalment of an ongoing series of projects and exhibitions that focuses on new approaches to sculpture, painting, video, installation, sound, performance, visual culture, internet and information. This exhibition brings together a selection of Japanese and Australian artists who’s interdisciplinary practices indicate that contemporary art is in a perpetual state of conceptual shift. This cross-examination of works that reflect on the critique of aesthetics, processes and production aims to articulate a sense of practice beyond the limits of regional identities.
SPVI / II is about creating the possibility of conceptual dialogue and the development of a new locality beyond geographical, cultural and linguistic boundaries – however, those factors of influence and interpretation are not necessarily excluded. The work is not dictated by national or geographical identities, but instead considers references to new experimental practices occurring simultaneously around the world. In SPVI #2, artists share a temporal zone – the production of artwork today occurs in both physical and digital spatio-temporalites. The Internet plays a role in the making of work and instantaneous accessibility. For this Tokyo-based exhibition, blogs and online publications solidify the visual and conceptual connections between artists across multiple locations.
There is a magical fluidity inherent in the everyday, in matter and the vehicles of communication. By looking for the ‘glitch’ in the productive process, and/or user-ship of ‘things’, we can observe the points and forms of transformations. This notion is detectable in the practices of the selected artists, and provides the show with an anti-thematic foundation for an inherent sensibility that will manifest in the works. We are not asking artists to address a certain theme, issue or concept. Instead, we are bringing artists together based on the concepts they are already exploring. There is a certain undercurrent that we are observing in our artists’ practices, but artists are not limited by or confined to it.
SPVI / II は 東京とシドニーを拠点としている若手の現代美術作家の作品を一同に展示することを目的としている。本展覧会で展示されている作品は美学やメディアとの相互 関係、また物質の可能性とプロセスに関心のある作家たちの持つ現代性、そして彼らがポストマテリアリズムの時代で活動しているという条件によってつながっ ている。私たちが美学や制作とそのプロセスのアイロニーを反映する日豪の作家の作品を比較検証する時、本展覧会が地域的なアイデンティティによる制約を超 えて制作する感覚を表すことになるだろう。
本 展覧会は概念的なダイアログの可能性を生み出し、また地理、文化、そして言語の壁を超えた新たな空間を発達させようと試みている。しかしながら、それらの 壁が与える影響と解釈の要因が完全に除外されているわけではない。作品は国家的あるいは地理的なアイデンティティの影響を受けているのではなく、むしろ世 界中で同時に起こっている新しい実験的な制作に関与しているのだ。展覧会において作家たちはつかの間の時を共有している。作品の制作は今や物質的だけでは なくデジタルな時空間でも行われており、インターネットは作品を制作し、瞬時にそこにアクセス出来るという点で大きな役割を果たしているのだ。東京で開催 される本展覧会において、ブログやウェブ上での媒体資料は複数の地域で活動する作家の視覚的そして概念的な繋がりを強固なものにしている。
日 常に潜む神秘的な流動性はコミュニケーションの問題と手段の中に存在する。制作過程における「小さな欠陥」、そして/あるいは「物事」を司るものに目を遣 ることで、私たちは変容の問題と形を観察することが出来るのだ。この概念は参加作家たちの制作の中で発見できるものであり、作品において明らかな固有の感 性に対する反テーマ的な土台を本展覧会にもたらしている。今回私たちは作家たちに特定のテーマ、問題提起、あるいはコンセプトを主張するよう求めていな い。そうではなく、私たちは既に彼らが探索している概念に基づいて作家を選んだ。本展覧会の作家たちの制作に共通の底流はあるが、彼らはそこに限定された り制限されたりはしていないのだ。